Wiadomości

O czym kierujący quadem powinien wiedzieć?

Wiosenna aura sprawiła, iż miłośnicy quadów rozpoczęli sezon. Coraz częściej kierujących czterokołowcami możemy spotkać nie tylko na polnych ścieżkach ale również na ulicach. Jakie są obecne przepisy regulujące poruszanie się tymi pojazdami? Przypominamy je, apelując jednocześnie o ostrożność i rozsądek.

W lipcu 2013 roku w Radlinie nietrzeźwy kierowca quada jeżdżąc po terenie hałdy stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do wywrócenia się czterokołowca. Skutkiem tego były obrażenia ciała 19-letniej pasażerki tego pojazdu. Kierujący miał w swoim organizmie ponad 1,5 promila alkoholu. W październiku 2012 roku w Marklowicach kierujący quadem wykonując manewr skrętu nie zapanował nad pojazdem i wywrócił pojazd. Z obrażeniami ciała do szpitala trafił 28-letni kierowca i 27-letni pasażer. Obaj byli pijani. Badanie na alkomacie wykazało u każdego z uczestników blisko dwa promile alkoholu. Quad, którym poruszali się mężczyźni nie był zarejestrowany. Również w październiku 2012r. w Gogołowej kierujący czterokołowcem jadąc po drodze dojazdowej do posesji potrącił 3-letniego chłopca poruszającego się na rowerku. Dziecko z poważnymi obrażeniami głowy trafiło do szpitala. 26-letni kierowca był trzeźwy, quad jednak nie był ani zarejestrowany, ani ubezpieczony.

To jedynie trzy przykłady niebezpiecznych zdarzeń spowodowanych przez kierujących czterokołowcami w powiecie wodzisławskim. O innych, w tym śmiertelnych nie trudno usłyszeć chociażby z doniesień medialnych. Takie wypadki wskazują na to, że kierowanie czterokołowcem wymaga specjalnych umiejętności i może być niebezpieczne. Pojazdy tego typu, o bardzo dobrych właściwościach poruszania się w trudnym terenie, powszechnie wykorzystywane są przez służby takie jak Straż Graniczna, GOPR czy leśników. Dużą grupę użytkowników quadów stanowią jednak ci, którzy jazdę na nich traktują jako rozrywkę i rekreację.

Apelujemy w tym miejscu o rozwagę i ostrożność! Technika jazdy czterokołowcem jest specyficzna i bardzo łatwo dochodzi do jego wywrócenia. Jeżeli do tego dodamy jeszcze alkohol, to mamy już tylko krok do tragedii.

O czym kierujący quadem powinien wiedzieć?

Czterokołowiec to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza 550 kg w przypadku przewożenia rzeczy i 400 kg w przypadku przewożenia osób.

Wyróżniamy ponadto czterokołowce lekkie, których masa własna nie przekracza 350 kg, a prędkość maksymalna jest konstrukcyjnie ograniczona do 45 km/h.

Czterokołowiec może poruszać się w ruchu drogowym jeżeli:

- spełnia warunki określone w art. 66 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, czyli jest tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

  • •    nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu,
  • •    nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie nadmiernego hałasu,
  • •    nie powodowało wydzielania nadmiernej ilości szkodliwych substancji,
  • •    nie powodowało niszczenia drogi,
  • •    zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu,
  • •    nie powodowało nadmiernych zakłóceń radioelektrycznych.

- jest zarejestrowany i zaopatrzony w zalegalizowaną tablicę rejestracyjną,

- właściciel dopełnił obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

Uprawnienia do kierowania quadem

Do prowadzenia czterokołowca wymagane jest prawo jazdy minimum kategorii B1, a czterokołowcami lekkimi mogą kierować posiadacze prawa jazdy kategorii AM. Prawo jazdy kategorii AM może uzyskać osoba, która ukończyła 14 rok życia.

Obowiązek jazdy w kasku

Czterokołowce są w chwili obecnej podrodzajem pojazdów o nazwie "samochodowy inny" i jeśli nie są fabrycznie wyposażone w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa, to zarówno osoba kierująca takim pojazdem, jak i osoba nim przewożona, są obowiązane używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować mandatem w wysokości 100zł. lub wnioskiem o ukaranie do sądu.

Właśnie o tym obowiązku „zapomniał” niedawno pewien 30-latek, który na swoim quadzie jechał bez kasku ul. Korfantego w Radlinie. Na wykroczenie to nie pozostali obojętni funkcjonariusze ruchu drogowego, którzy podjęli próbę zatrzymania kierującego. Ten jednak ani myślał o kontroli, rozpoczął ucieczkę dewastując przy tym osiedlowe zieleńce. Radlinianin nie cieszył się jednak długo swoją bezkarnością, dzięki miejskiemu monitoringowi policjanci po kilku dniach zawitali do jego miejsca zamieszkania. Wniosek o ukaranie 30-latka trafi wkrótce do sądu, który może ukarać go grzywną do 5 tyś. zł. Za nie zatrzymanie się do kontroli sąd może również orzec karę aresztu oraz wydać zakaz prowadzenia pojazdów.

 

 

Powrót na górę strony