Chroń swoją tożsamość!
Każdego dnia dokonuje się kilka milionów operacji polegających na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt, pożyczkę czy wynajem. Niemal w każdym przypadku potwierdzana jest tożsamość osoby zlecającej wykonanie operacji. Zdarzają się również próby posługiwania się cudzym lub podrobionym dokumentem. Apelujemy o ostrożność!
Niemal codziennie odnotowuje się kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem, między innymi podczas:
- wyłudzenia pożyczki
- wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat
- kradzieży wypożyczonego samochodu lub innych przedmiotów
- zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.
Dlatego w przypadku utraty dokumentów należy niezwłocznie:
- zastrzec je w systemie Dokumenty Zastrzeżone,
- (jeżeli utrata nastąpiła w wyniku kradzieży) powiadomić policję.
- wyrobić nowy dokument
Zastrzeżenie dokumentu możliwe jest dzięki ogólnopolskiej bazie danych "Dokumenty Zastrzeżone", w której zastrzec można dokumenty potwierdzające naszą tożsamość.
Należą do nich między innymi:
- dowód osobisty,
- paszport,
- prawo jazdy,
- książeczka wojskowa,
- książeczka marynarska,
- dowód rejestracyjny,
- karta pobytu,
- karty płatnicze.
Jak działa system?
Informacje o dokumentach są przekazywane wszystkim bankom uczestniczącym w systemie, korzystają z tego także operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska oraz szereg innych firm i instytucji. Dokumenty sprawdzić mogą miedzy innymi pośrednicy finansowi, notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agenci pośrednictwa sprzedaży i wynajmu nieruchomości.
Dokumenty zastrzec może każdy w dowolnej placówce swojego banku, natomiast jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących jego klientami.
Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.