Wspólna akcja policjantów i pracowników kolei
Wodzisławscy policjanci ruchu drogowego włączyli się do kolejnej edycji akcji profilaktycznej Polskich Linii Kolejowych ,,Bezpieczny przejazd-szlaban na ryzyko!”. Głównym celem jest kontrola w rejonie przejazdów oraz informowanie i edukacja uczestników ruchu o niebezpieczeństwach, jakie grożą na przejazdach kolejowych oraz na tzw. dzikich przejściach. Policjanci apelują o zachowanie bezpieczeństwa i rozwagę również w tych miejscach.
Organizatorem akcji są Polskie Linie Kolejowe. W tym roku policjanci wodzisławskiej drogówki wraz z pracownikami kolei wspólnie ruszyli do działań i edukowali kierowców o zachowaniu szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych a także ostrzegali przed zagrożeniami na tzw. dzikich przejściach. Akcja prowadzona była w rejonie przejazdu kolejowego na ulicy Kopernika w Wodzisławiu Śląskim. Mundurowi apelowali do kierowców samochodów oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego przypominając, że nie należy poruszać się po torowisku, licząc na to, że „może uda się zdążyć” przed pociągiem.
Po raz kolejny przypominamy podstawowe zasady i przepisy związane z poruszaniem się w obrębie przejazdów kolejowych a ku przestrodze publikujemy film właśnie z tego samego przejazdu:
Kierujący pojazdem obowiązany jest:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.