Wiadomości

Uwaga na oszustwo metodą na BLIK!

Data publikacji 20.12.2023

Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Cyberprzestępcy włamują się na konto portalu społecznościowego danej osoby, a następnie z tego profilu wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK. Wczoraj otrzymaliśmy kilka takich zgłoszeń od oszukanych mieszkańców naszego powiatu.

Przestępcy internetowi niestety nie próżnują i wymyślają coraz to nowe metody oszustw. Jedna z takich form działania polega właśnie na wyłudzeniu pieniędzy poprzez uzyskanie kodu BLIK od ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu może wypłacić pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze swojemu znajomemu.

Wczoraj wodzisławscy policjanci otrzymali kilka takich zgłoszeń. Z relacji pokrzywdzonych wynikało, że za pomocą komunikatora społecznościowego skontaktowała się z nimi osoba podająca się za znajomego. Z treści wiadomości wynikało, że osoba ta potrzebowała pomocy finansowej i prosi o wygenerowanie kodu BLIK. Niczego nie podejrzewający pokrzywdzeni wygenerowali kod, po czym zatwierdzili operację. Później dowiedzieli się, że ktoś włamał się na konto ich znajomego i rozsyła wiadomości z prośbą o pożyczkę. Niestety na zablokowanie transakcji było już za późno, gdyż pieniądze zostały już wypłacone przez cyberprzestępców.

Wodzisławscy policjanci apelują! Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Warto osobiście spotkać się ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne są mu pieniądze. Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je. Nie otwierajmy też maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
  • nie działać pod presją czasu, wówczas najczęściej tracimy swoją czujność i dajemy się zmanipulować bezwzględnym oszustom.

Co radzi Policja? Przede wszystkim - zachować czujność.

 

Powrót na górę strony