"Black Friday" Uwaga na cyberoszustów!
Przed nami gorący czas wyprzedaży i promocji związanych z dniem określanym jako „Black Friday”. Strony internetowe i reklamy w social – mediach kuszą nas niskimi cenami produktów i innym korzystnymi ofertami. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku i nie dać się nabrać na fałszywe oferty.
Czas promocji i wyprzedaży, również tych w Internecie, to niestety okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów?
Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci, warto stosować się do kilku najważniejszych wskazówek.
Fałszywe sklepy internetowe
- szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie jest się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
- pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line,
- wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
- zweryfikujmy adres strony internetowej, zwracajmy uwagę na występujące w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,
- sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
- sprawdźmy, czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,
- dokonując płatności za zakupy, nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.
Portale aukcyjne
- za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem;
- przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat danego sprzedawcy internetowego,
- korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,
- dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy,
- nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.
- Reklama w social mediach
- Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana, aby zachęcić nas do kliknięcia na nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazujemy je przestępcy.
Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a
Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym. Oszust podszywa się pod właściciela profilu i rozsyła do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK. Wtedy oszust dodaje sformuowanie, że nie może w tej chwili rozmawiać, że oddzwoni za jakiś czas, że przesłanie kodu BLIK jest pilne. Te zabiegi mają uwiarygodnić jego działanie i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.
Dlatego, jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się, komu go wysyłamy. Zadzwońmy do tej osoby i sprawdźmy kwotę i odbiorcę. Nasza czujność i weryfikacja jest kluczowa w trosce o bezpieczeństwo naszych finansów.
Źródło: CBZC
Foto: internet